The Pivot Issue
Høst 2021
Norske bærekrefter
Klesindustrien er en av verdens mest forurensende industrier. Vi har tatt en prat med et par norske bedrifter som går i bresjen for å gjøre bransjen litt grønnere.
FJONG
FJONG er en tjeneste som lar kundene leie klær i stedet for å måtte kjøpe dem. Som abonnent får man tilgang til Norges største og grønneste garderobe. Kvinnen bak konseptet er Sigrun Syverud.
Hvor kom idéen til FJONG fra? Og når startet dere?
Ideen kom mens jeg jobbet innen corporate finance. Jeg følte at jeg brukte mye tid og penger på hva jeg skulle ha på meg, og ikke minst følte jeg meg som en stor del av overforbruksproblemet. Jeg ønsket klesvariasjon, men ble fort lei og gjorde ofte bomkjøp som ble hengende ubrukt.
En kollega av meg og jeg startet dermed å teste ut konseptet med å leie ut klær vi ikke brukte så mye, til venner og kollegaer. Vi fikk mye positiv respons og ikke minst mange kunder med en gang. Men vi forstod også hvor mye logistikk som er involvert i klesleie, og hvor viktig det er å naile dette for å gjøre det skalerbart og kostnadseffektivt. Vi fikk da med oss James Larsen som CTO, som begynte å bygge web-teknologien som er bak FJONG-tjenesten. Vi lanserte i 2017.
Har dere gjort større endringer i prosessen?
Vi har gjort flere endringer siden vi startet, men de største og viktigste endringene gjorde vi i løpet av korona. Vi opplevde at koronaen var en gyllen anledning til å ta et skritt tilbake og gjøre endringer vi hadde planlagt lenge:
For det første droppet vi showroom og gikk over til en fulldigital løsning. Dette har gjort oss i stand til å fokusere helhjertet på den digitale løsningen; dens brukergrensesnitt og skalerbarhet.
For det andre gikk vi fra å leie ut plagg fra privatpersoner over til å leie ut overskuddslager fra butikker/butikkjeder, designere og merker. 30 % av plagg som produseres, når aldri sluttkunde, så her er det utrolig mye å ta av. Resultatet blir dermed at vi tilgjengeliggjør plagg som ellers hadde ligget på et lager og som regel til slutt kastes.
For det tredje lanserte vi klesabonnementet vårt, FJONG Everyday, som vår primære tjeneste. Dette er en mer stabil forretningsmodell enn FJONG Occasion, som var den eneste tjenesten vi tilbød før, og som er langt mer sesongavhengig.
Sett i ettertid opplever vi derfor pandemiåret som en «blessing in disguise». En tilsynelatende krise, som blant annet førte til at vi ble nødt til å permittere teamet to ganger. Men som samtidig ga oss en mulighet til å gjennomføre flere grep vi nok ellers hadde brukt lengre tid på, raskt og på en gang.
Hvordan bidrar dere til å gjøre verden bedre?
Klesindustrien er en av de mest forurensende industriene i verden. Industrien står for over 10 % av verdens utslipp – mer enn flytrafikk og shipping til sammen. I tillegg er industrien en versting når det kommer til ressursbruk. Kun for å produsere en t-skjorte kreves det 2700 liter vann, som er samme vannmengden som en person drikker på ca 2,5 år!
Det er også en industri med ekstremt mye overproduksjon! Kun 10-15 % av plaggene i folks klesskap brukes hyppig, og så mye som 50 % brukes svært sjelden eller aldri – og dette er bare det som når sluttkunde!
Her er det ekstremt mye potensiale for å redusere utslipp og ressursbruk. Og det er dette FJONG bidrar til å gjøre enklere, ved at vi setter deling av plagg i system.
75 % av FJONG Everyday-abonnentene oppgir at de har redusert klesforbruket sitt med 50 % eller mer. Dette gjør oss utrolig glade og motiverte og er virkelig et bevis på at det vi gjør, funker!
Noen tips til andre som vil satse på bærekraftige produkter/tjenester?
Først og fremst; kast deg uti det! Alle gode ideer må til nå for å løse den enorme klimakrisen vi står overfor.
Lanser en MVP og begynn å tjene penger på den fra ekte kunder. Slik får du testet om det er noe markedet vil ha i det hele tatt, og også tilbakemeldinger på hvordan produktet eller tjenesten kan bli bedre. Det som er helt sikkert, er at man ikke lykkes første gang. Derfor er det klokt å teste produktet/tjenesten kontinuerlig på markedet for å få løpende feedback for å forstå hva som funker og ikke funker.
Få noen bra folk med på laget. Det å starte en business er en krevende, men utrolig givende reise, med ville oppturer og utfordrende nedturer underveis. Det å få noen «gode hjelpere» med deg, enten som med-gründere, team-medlemmer, investorer, rådgivere eller lignende, er derfor smart. Man kan ikke klare eller vite alt alene. Men velg dine med-reisende med omhu. Jeg vil spesielt anbefale å sjekke at dere har felles verdier. Dere skal gjennom mye sammen, og en felles forståelse av hva dere synes er viktig og hva som motiverer dere, er viktig for å komme seg gjennom vanskelige perioder.
Og så til slutt; Ikke gi deg! Snu på både store og små stener for å finne ut hva som lykkes. Om veien virker for bratt, fortsett å gå, men fokuser på neste bakketopp. Hvis utfordringene står deg til ørene, start med det viktigste og jobb deg videre. Bygg opp en toleranse for å la mindre viktige branner brenne, slik at du kan slukke de som er viktige. Vær forberedt på å få veldig gjørmete hender. Men ikke gi opp!
NEW MOVEMENTS
New Movements er et norsk skomerke grunnlagt i 2018, som satser på en mer ansvarlig produksjon med et mindre miljøavtrykk. Mannen bak merket heter Martin Evensen.
Hvor kom idéen til New Movements fra?
Jeg har alltid hatt en stor fasinasjon for sko, da min oldefar og bestefar begge var skomakere. Sammen med dette så har jeg også alltid hatt en dyp kjærlighet for planeten vår og det å tenke grønt, så det var naturlig for meg å kombinere disse to lidenskapene. Men det skulle en nær døden-opplevelse til før jeg skjønte hvor jeg ville gå med alt dette.
Da jeg var 19 år gammel, fikk jeg hjernehinnebetennelse, og jeg ble lagt inn på sykehuset, usikker på om jeg kom til å overleve. I fire måneder lå jeg i sengen, uten evnen til å røre på meg, og det var da jeg fikk tid til å reflektere over livet mitt og hvilken arv jeg ønsket å etterlate meg.
Etter at jeg ble frisk, flyttet jeg til San Francisco og startet studiene mine. Mens jeg var der, pitchet jeg en idé om å lage tote bags ut av gamle militærtelt som skulle gå på søppeldynga. Det ble en enorm suksess. Jeg så folk gå rundt med baggene mine i downtown San Francisco, og jeg vant noen priser for mitt bidrag til å gjøre avfall om til nye produkter. Det var da jeg fikk ideen til New Movements. Hvis jeg kan gjøre dette med militærtelt, kan jeg gjøre det med sko. Å lage produkter som kan leve sirkulært. Når levetiden er over, kan de brytes ned og gjøres om til nye produkter.
Har dere gjort større endringer i prosessen?
Målet om det perfekte produktet har alltid ligget der. Våre produkter skulle være laget av resirkulert og naturlig materiale, og produktene skulle i seg selv være resirkulerbare. Underveis har vi gjort endringer som har ført til at produktene er blitt enda mer bærekraftige ved at produksjonen er gjort enklere, og med fornybar energi. Og vi er nå stolte av å kunne si at vi har fullt resirkulerbare produkter. Det som har vært krevende, er å sette opp en egen infrastruktur med fabrikkene og materialprodusentene, slik at alle leddene kjører en sømløs og automatisert prosess.
Hvordan bidrar dere til å gjøre verden bedre?
Vi bidrar med å gjøre verden grønnere gjennom vår panteordning. Dette er et system vi har satt opp, som gjør at alle våre bærere (kunder) kan returnere sine sko til oss, etter at levetiden er over, og de vil da få 20 % rabatt på sitt neste par sko. Vi tar da de gamle skoene og sender de tilbake til fabrikken vår, hvor de vil bli kvernet opp før dem blir til nye sko igjen.
Hva er den største utfordringen med å drive en mer bærekraftig business?
Jeg tror den største utfordringen med å drive en bærekraftig business er at systemene vi trenger for å kunne produsere bærekraftig produkter, ikke eksisterer, slik at vi selv må sette opp dette systemet. Det er altfor lett for firmaer å produsere billige produkter, for eksempel i Kina, hvor arbeiderne jobber under forferdelige forhold, og produksjonen er veldig miljøskadelig. Så det er vi selv som må sørge for at produksjonen gjøres på en ordentlig måte. Det å sette opp denne infrastrukturen på egen hånd, er krevende, men gevinsten gjør alt arbeidet verdt det.
Noen tips til andre som vil satse på bærekraftige produkter?
Tiden er inne, så det er bare å satse. Vi må bevege oss mot en grønnere hverdag nå, og vi må gjøre det i alle sektorer i samfunnet. Så det er enorme muligheter der ute og folk er mye mer bevisst nå på fotavtrykket produktene i samfunnet produserer. Dette er i ferd med å bli en make or break-deal for mange når de er ute og handler produkter.