STRATEGI
Modige ledere tilpasser seg ikke fremtiden. De skaper den.
Hva betyr det for næringslivet at vi lever i en verden med store samfunnsutfordringer? Utfordringene vi ser i dag er større, mer kompliserte og sammensatte enn noensinne – og de beveger seg raskere mot oss enn vi har vært vant med. Det krever at du og jeg tar ansvar for å skape et ansvarlig næringsliv som forstår hvordan de kan påvirke og bidra på positive måter. Likegyldighet vil gjøre vondt verre. Det har vi ikke tid til.
Klimaendringer, krig, tap av biomangfold, knapphet på naturressurser, ekstremvær, digital påvirkning og misinformasjon, sosial polarisering, utenforskap og ensomhet.
Listen med utfordringer er lang – og ifølge World Economic Forums Global Risks Perception Survey, er bildet for de nærmeste to år ikke mindre skremmende enn det kan se ut til å være om ti. Det er verdt å tenke på. Vi tror alltid at store, mørke skyene ligger langt unna. Det stemmer ikke alltid.
Når alt henger sammen
Alle samfunnsutfordringene som beveger seg over horisonten i dag ligger langt utenfor vår kontroll. Samtidig er det viktig at du forstår hva de innebærer – både av trusler og muligheter – fordi det vil endre næringslivet du opererer i. Dermed påvirkes organisasjoner direkte og indirekte på flere måter.
Mens alt dette pågår, lever vi i vår lille boble – mest opptatt av jeg, meg og mitt. Når du ikke forstår eller vet hvordan de store samfunnsutfordringene påvirker ditt liv, er det vanskelig å bry seg. Men likegyldighet er å bidra til at det blir verre. Det har vi ikke tid til.
“Vi trenger et engasjert og verdidrevet næringsliv som forstår, og tar ansvar for sin rolle i å løse dagens samfunnsutfordringer.”
Verdier som strategi
Sannheten er at utfordringene vi står overfor krever et næringsliv som er både engasjert og drevet av verdier.
Skal vi være passive ledere som observerer den økende utfordringen rundt ungt utenforskap?
Skal vi godta at mediene som vi fyller tiden vår med gjør oss mer sosialt usikre og mindre lykkelige?
I Norge utgjør privat sektor omtrent 50 % av all verdiskaping (når vi ser bort fra olje- og gassnæringen). Det betyr at både store og små bedrifter kan ta valg som vil kunne utgjøre en forskjell.
Næringslivet kan ta mye større plass i å skape en positiv fremtid – samtidig som det er god business å være i førersetet.
Private næringslivsaktører har større muligheter til å ta strategiske valg som både gjør godt for samfunnet, samtidig som de kan inspirere til etterfølgelse.
Når din virksomhet leder an, skaper du både ringvirkninger og resultater.
Kort sagt:
Vi kan enten forholde oss passivt til hvordan fremtiden blir – eller skape den fremtiden vi ønsker.
Det er egentlig veldig enkelt.
Strategi som verktøy
Alle selskaper kan bruke det samme verktøyet for å løse samfunnsutfordringer. Vi må hente ut potensialet som finnes i menneskelig engasjement og verdier. Det er fullt mulig for alle organisasjoner – hvis man bruker det riktig.
Fra et næringslivsperspektiv handler dette om strategi.
Min erfaring som strategisk rådgiver tilsier at ledere og organisasjoner undervurderer hvor mye de kan påvirke og skape endring i samfunnet.
Vi kan tillate oss å være langt mer ambisiøse, både på egne og kommende generasjoners vegne. For å løse samfunnsutfordringer må vi forstå hva vår bedrift faktisk kan påvirke gjennom sin driftsmodell. Du kan utgjøre en stor forskjell ved å knytte forretningsmodellen tettere til verdi for samfunnet.
Her går mange bedrifter seg vill – og strategien blir til luftslott.
Dette er feil bruk av strategi som verktøy, og tapt mulighet. Som leder er det ditt ansvar å bruke strategien aktivt, mens du fortsatt er på vakt som bedriftsleder.
Business-as-usual er ikke godt nok
Strategien i ethvert selskap bør ta mål av seg til mer enn vekst og lønnsomhet. Det er fullt mulig å ta et strategisk samfunnsansvar som styrer verden i retning av løsninger.
Et godt eksempel er Hertz Norge, da de som en av de første aktørene i bransjen tok de et tydelig standpunkt om å lede an i det grønne skiftet. I 2018 utviklet vi en ny strategi for selskapet - et radikalt og modig valg for en leiebilaktør som lever av biler.
På dette tidspunktet var det grønne skiftet en stor trend på vei over horisonten. Selskapet kunne valgt å forholde seg passivt. I stedet tok de et strategisk valg om å være en del av løsningen.
Resultatet ble mange nye samarbeid, økt bevissthet til hvordan de kunne bidra positivt til klimavennlig mobilitet – og inspirerte en hel bransje til etterfølgelse. I løpet av strategiperioden fra 2018 til 2025 økte selskapet andelen elbiler med nær 30%. Samtidig økte omsetningen med 114 %, til 1,7 milliarder kroner på tre år. Daglig leder Trygve Simonsen tilskriver resultatet til strategiarbeidet som engasjerte en hel organisasjon.
Håp er ikke strategi
Strategi er et kraftfullt verktøy for alle organisasjoner.
Alle virksomheter kan velge å bruke strategi til å utvikle samfunnet vi ønsker.
Alternativet er å fortsette som før.
Krysse fingrene. Ta det senere. Håpe på det beste.
Men håp er ikke strategi.
Vi løser ingenting ved å være passive.
Hvordan vil du bruke muligheten din til å gjøre gode valg som leder i næringslivet? Akkurat nå er det vi som er de voksne på jobben.
Hva vil du svare dine barn når de spør hva du bidro med – da du hadde muligheten til å skape positiv endring?
Strategi kan gjøre næringslivet til en aktiv kraft i løsningen av de globale samfunnsutfordringene.
Det er ambisiøst – og det er mulig!